Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2012

Για τον υποθυρεοειδισμό

Χτες κουβεντιάζαμε για μια κοπέλα η οποία είχε από πάντα αρκετά περισσότερα κιλά, τα οποία προσπαθεί χρόνια να χάσει, χωρίς αποτέλεσμα, παρ’ όλο που λέει ότι προσπαθεί . Η πρόφαση της ήταν ο θυρεοειδής της, γιατί η κοπέλα έχει υποθυρεοειδισμό. Σκέφτηκα να σου γράψω στο blog γι’ αυτό, γιατί κι εγώ έχω το ίδιο πρόβλημα. Τα όσα ακολουθούν δεν είναι ιατρική γνωμάτευση εννοείται, είναι απλά οι προσωπικές μου εμπειρίες.

Ο θυρεοειδής κατ’ αρχήν, ελέγχει όλο μας το σώμα. Και ο υποθυρεοειδισμός δεν επηρεάζει μόνο το βάρος μας, όπως λανθασμένα πιστεύουν κάποιοι. Εκτός από τις διαταραχές βάρους, μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη, αυξημένη σωματική κόπωση, τριχόπτωση, δυσκοιλιότητα, εξώφθαλμο στα μάτια και πολλά άλλα αν δεν είναι υπό έλεγχο. Ωστόσο ο έλεγχος του είναι πάρα πολύ απλός. Απλά παίρνεις ένα μικρό χαπάκι θυροξίνης το πρωί πριν να φας κάτι και συνεχίζεις τη ζωή σου κανονικά. Υπάρχουν ελάχιστα χάπια που δε μπορείς να πιεις – αλλά αυτά θα σου τα πει ο φαρμακοποιός σου και θα σου δώσει τα αντίστοιχα τους που επιτρέπονται. 

Είναι λάθος η πρόφαση ότι αν έχεις πρόβλημα υποθυρεοειδισμού θα είσαι πάντα χοντρός. Αυτό είναι απλά η τέλεια δικαιολογία για τα άτομα που δεν θέλουν ή βαριούνται να χάσουν βάρος. Αν έχεις πρόβλημα με το θυρεοειδή σου, ο ενδοκρινολόγος θα σου δώσει την ανάλογη ποσότητα θυροξίνης που χρειάζεσαι ημερησίως για να λειτουργεί κανονικά. Από εκεί και πέρα, αν παίρνεις περισσότερες θερμίδες από όσες χρειάζεται το σώμα σου, παχαίνεις. Αν κάθεσαι όλη μέρα και δεν κάνεις καμία μορφή φυσικής δραστηριότητας (περπάτημα, τρέξιμο, δουλειές του σπιτιού, χορό, σεξ) παχαίνεις. Είναι τόσο απλό. Αν θέλεις να χάσεις κιλά απλά κλείσε το στόμα σου και σήκωσε τον ποπό σου από την καρέκλα. Τέλος. Σου τα λέω λίγο σκληρά, αλλά έτσι είναι. Επειδή έχω κι εγώ το ίδιο πρόβλημα αλλά η αλήθεια είναι ότι παίρνοντας τη θυροξίνη, ο θυρεοειδής μου λειτουργεί κανονικά. Επίσης το πήρα απόφαση ότι δεν θα ζήσω σαν χοντρή.

Το μόνο που πρέπει να προσέξεις, είναι ότι το πρώτο διάστημα της θεραπείας με θυροξίνη μπορείς να τρως πολύ περισσότερο από το κανονικό και να μην βάζεις κιλά. Αυτό είχα πάθει και εγώ: επειδή ο θυρεοειδής μου «κοιμόταν» για κάποια χρόνια, ξύπνησε απότομα με τη θεραπεία και έτσι έτρωγα απίστευτες ποσότητες – και όχι μόνο δεν έβαζα κιλά, αλλά έχανα κιόλας. Αυτό όμως δε συνεχίστηκε για πάντα – ούτε οι ποσότητες αυτές ήταν η συνιστώμενη ημερήσια δόση. Μετά από λίγο καιρό, το σώμα μου συνήθισε στα νέα δεδομένα και λειτουργούσε κανονικά πλέον.

Αν όντως θέλεις να ξεκινήσεις μια υγιή ζωή και να είσαι σε φυσιολογικά κιλά, χωρίς να βρίσκεις χαζές προφάσεις για να μην αδυνατίσεις, πρώτα ρύθμισε το θυρεοειδή σου πίνοντας τακτικά τη θυροξίνη σου κάθε πρωί. Μετά πήγαινε σε ένα διαιτολόγο, που εκτός από λιπομέτρηση, θα σου κάνει και μέτρηση μεταβολισμού (δεν ξέρω αν το λέω σωστά). Δηλαδή θα σου πει πόσες θερμίδες χρειάζεται το σώμα σου ημερησίως χωρίς κάποια μορφή άσκησης. Και τέλος θα σου φτιάξει ένα διατροφικό πρόγραμμα. Προσπάθησε να βάλεις στη ζωή σου τη γυμναστική. Αν βαριέσαι το γυμναστήριο πήγαινε πισίνα/ χορό/ zumba/ περπάτημα/ ότι-άλλο-θέλεις. Κινήσου όμως. Και ακόμα και όταν θα έχεις τελειώσει τη δίαιτα να τρως μετρημένα για να μην τα βάλεις. 

Είναι πολύ πιο βολικό να ρίχνουμε την ευθύνη σε ένα εξωτερικό παράγοντα, τον οποίο δε μπορούμε να ελέγξουμε – είναι όμως ειλικρινές; Ένα πιο υγιές και λεπτό σώμα σημαίνει καλύτερη ποιότητα ζωής, μην καταστρέφεις λοιπόν τη ζωή σου μόνη σου βρίσκοντας χαζές δικαιολογίες. Σου το λέει μια συμπάσχουσα που όμως συνειδητοποίησε ότι η ίδια αποφασίζει για τα κιλά της. Όχι ο θυρεοειδής της.

Υ.Γ. Το δεύτερο μέρος για το θυρεοειδή θα το βρεις εδώ.

4 σχόλια:

  1. Ανώνυμος4/10/12 18:37

    Ομολογώ ότι δεν γνώριζα πολλά πράγματα για τον υποθυρεοειδισμό και εν γένει για τη λειτουργία του θυρεοειδούς. Το κείμενό σου είναι κατατοπιστικότατο!

    Αυτά που γράφεις εδώ τα έχεις πει στη συμπάσχουσα; Αν όχι, κακώς! Αυτή είναι η ταπεινή μου άποψη, φυσικά! :)

    Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος6/10/12 00:41

    Τα σχόλια που αφορούν τον υποθυρεοειδισμό είναι θα έλεγα απο τα πιο κατατοπιστικά. Ωστόσο θα ήθελα να σε ρωτήσω κάτι! εγώ πριν απο ένα μήνα χειρουργήθηκα στον θυρεοειδή (καρκίνωμα θυρεοειδή) έκανα ιώδιο, όλα καλά και τώρα παίρνω θυροξίνη. Με την θυροξίνη που παίρνεις εσύ μετά απο πόσο καιρό άρχισες να χάνεις κιλά; και βέβαια πόσα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Π. μου,

    δεν έχω τόσο στενή σχέση με τη συγκεκριμένη κοπέλα ούτως ώστε να θίξω ένα τέτοιο θέμα. απλά σκέφτηκα ότι γράφοντας για την εμπειρία μου στο blog μου ίσως να βοηθήσω κάποιες άλλες κοπέλες που να έχουν το ίδιο πρόβλημα. είναι κρίμα να έχουμε την αίσθηση ότι τα κιλά μας οφείλονται στον θυροειδή μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμε/η,
    Εγώ δεν έχω κάνει εγχείρηση, οπότε θα σου απαντήσω με επιφύλαξη.
    Η δική μου ιστορία έχει ως εξής: από τα 15-16 μου είχα προβλήματα, έκανα δίαιτες αλλά έχανα ένα κιλό περίπου το μήνα, με πολλή δυσκολία, περιορίζοντας πάρα πολύ το φαγητό μου. Ωστόσο δεν είχα υποψιαστεί ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με το θυροειδή μου. Στα 20 μου πήγα σε ενδοκρινολόγο για άλλη αιτία, και εκείνη ήταν που με έστειλε για εξετάσεις θυροειδούς. Τους πρώτους μήνες που πήρα θεραπεία, είχα χάσει 5-6 kg. Είναι πολλά αν σκεφτείς ότι δεν έκανα καμία προσπάθεια και έτρωγα ότι ήθελα. Απλά ο θυροειδής μου είχε ξυπνήσει μετά από χρόνια που κοιμόταν. Αν δεν κάνω λάθος, μου είχε δώσει 125mg θυροξίνη καθημερινά.

    Τώρα μετά από μια εγχείρηση δεν ξέρω τι συμβαίνει, οπότε δεν θα ήθελα να σου πω κάτι που δεν ισχύει. Θα σε βοηθήσει ο ενδοκρινολόγος σου αλλά και ένας καλός διατροφολόγος. Απλά εκείνο που ήθελα να πω είναι ότι παίρνοντας τη θυροξίνη που πρέπει, ο θυροειδής μας λειτουργεί κανονικά, δεν πρέπει να αποκαρδιωνόμαστε ότι θα είμαστε για πάντα υπέρβαρες εξαιτίας αυτού..

    ΑπάντησηΔιαγραφή