Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

Για τον υποθυροειδισμό (μέρος 2)

Σου έχω ξαναγράψει για το πρόβλημα υποθυρεοειδισμού που αντιμετωπίζω, σε αυτό εδώ το post. Επειδή βλέπω από τα στατιστικά ότι είναι από τα δημοφιλή θέματα, κι επειδή καταλαβαίνω την αγωνία κάθε κοπέλας που έχει όζους στον θυρεοειδή και δεν ξέρει τι είναι, και παλεύει με τον εαυτό της, με τα κιλά της, με το άγχος της για το θέμα αυτό, είπα να σου γράψω ακόμα κάτι, μια που πρόσφατα είχα πολύ θετικά νέα.

Το δικό μου πρόβλημα με το θυρεοειδή το ανακάλυψα όταν ήμουν 19. Πήγα σε ενδοκρινολόγο για άλλη αιτία, ψηλάφισε το λαιμό μου, μου έδωσε νερό να καταπιώ παρακολουθώντας με και με έστειλε για εξετάσεις. Οι (βασικές) εξετάσεις του θυρεοειδούς είναι δύο: ο υπέρηχος, με τον οποίο φαίνεται αν ο θυρεοειδής έχει όζους/ αδενώματα και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο ψάχνουν, και η ανάλυση αίματος, για τις τρεις βασικές ορμόνες, TSH, T3, T4. Οι όζοι, για να σου το πω έτσι πολύ πολύ περιληπτικά, είναι συγκεντρώσεις κυττάρων. Δεν είναι κακοήθεις, σε ένα ποσοστό 97% - τουλάχιστον για το δικό μου ηλικιακό γκρουπ. Επειδή όμως υπάρχει τζείνη η μικρή πιθανότητα να γίνουν, πρέπει ο θυροειδής να ελέγχεται κάθε χρόνο. Εφόσον μεγαλώσουν, ο γιατρός σου θα σου πει εάν χρειάζεται εγχείριση αφαίρεσης θυρεοειδούς (για προληπτικούς λόγους) ή όχι. Σε μεγαλύτερες ηλικίες, η εγχείριση αυτή είναι πιο συνηθισμένη, για δύο λόγους: επειδή ο θυροειδής δεν είναι πλέον τόσο ελαστικός (λόγω ηλικίας) και δεν ανταποκρίνεται καλά στη θεραπεία, και επειδή πολλές φορές υπάρχει πρόβλημα που δεν έχει διαγνωστεί για χρόνια, δεν έχει πάρει θεραπεία και μπορεί να είναι επικίνδυνο.

Πάω στον ακτινολόγο (ο οποίος εν τω μεταξύ είναι πολύ διάσημος στη Λεμεσό αλλά δεν θέλω να πω το όνομα του στο blog, αν κάποιος το θέλει στείλτε μου mail). Έβγαλε διάγνωση ότι έχω ένα πολύ μεγάλο όζο στο θυρεοειδή, ότι είναι άσχημα τα πράγματα, ότι πρέπει να πάω επειγόντως για βιοψία, κλπ κλπ! Εννοείται ότι αν είχε δίκαιο θα έβλεπα τα ραδίκια ανάποδα τωρά. Η προσέγγιση του εν τω μεταξύ ήταν αρκετά άσχημη και απότομη, δεν γίνεται να έρχεται μια κοπελίτσα 19 χρονών που πρώτη φορά στη ζωή της ανακαλύπτει τι εν τούτος ο θυρεοειδής και ότι μπορεί να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τούτον, και να της το φέρνεις τόσο απότομα σαν να να της λες "εννα πεθάνεις σε 1 μήνα". Πάω σε δεύτερη γιατρό να κάμω υπέρηχο. Έβγαλε τον πρώτο γιατρό εντελώς ηλίθιο, είπε μου ότι τζείνο το μεγάλο πράμα που έβλεπε ήταν η καρωτίδα μου, ότι δεν ξέρει τίποτε ο άλλος γιατρός, και ότι έχω μερικούς όζους στο θυρεοειδή αλλά απλά πρέπει να ξεκινήσω μια θεραπεία με θυροξίνη και θα είμαι μια χαρά. Άτε τωρά!!! Ποιον να πιστέψεις;;; Ρισκάρεις το; Εδώ να σημειώσω ότι ο υπέρηχος εξαρτάται πάρα πολύ από τον χειριστή. Δεν είναι όπως την ανάλυση αίματος, που βάλλουν τα στο μηχάνημα και τους τα βγάζει! Από τον χειριστή εξαρτάται τι θα δει. Πήγα και σε τρίτη γιατρό για υπέρηχο! Και από τότε έμεινα εκεί. Πολύ επαγγελματίας, πολύ καθησυχαστική (έχει πολλές πελλοαγχωμένες κορούδες πελάτισσες που τραβούν το άγχος της ζωής τους όποτε παν για υπέρηχο και ξέρει να τις χειρίζεται).

Η διάγνωση μου ήταν, όζοι στον θυρεοειδή, εντελώς καλοήθεις, όμως πρέπει να πίνω θυροξίνη κάθε πρωί εφ' όρου ζωής για να ρυθμίζω τον θυροειδή μου. Oh well, very low price to pay. Ας πούμεν, είμαστεν πολλά ΟΚ. Τους πρώτους μήνες, ήμασταν κάτι παραπάνω που ΟΚ. Ο κοιμισμένος για χρόνια μεταβολισμός μου εξύπνησε. Πήγαν περίπατο οι καταστάσεις του λυκείου, που αγωνιζόμουν να κάμω δίαιτα, εμετρούσα τες θερμίδες, εζούσα με κοτόπουλα και σαλάτες και έχανα ΈΝΑ κιλό τον μήνα. Όι μάνα μου. Μιλούμε έτρωα κάτι ποσότητες, τζαι πάλε έχανα κιλά. Παράδεισος. Επίσης δεν κουραζόμουν πλέον εύκολα, δεν μεθούσα τόσο εύκολα (αρύθμιστος θυρεοειδής = αρύθμιστος μεταβολισμός = ούτε το αλκοόλ εν το μεταβολίζεις καλά = μεθάς εύκολα), και άλλα πολλά που ρυθμίστηκαν.

Αγαπημένη μου κορούδα που έχεις πρόβλημα με τον θυρεοειδή σου, κάπου εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι ΔΕΝ πίνουμε ότι χάπια θέλουμε, όταν παίρνουμε θεραπεία με θυροξίνη. Κάποια δεν είναι καλά να τα πίνεις. Π.χ. αντισυλληπτικά δεν πίνεις ότι θέλεις, μόνο μια συγκεκριμένη μάρκα. Επίσης ΔΕΝ πίνουμε τη θυροξίνη με τον καφέ. Για όνομα του θεού. Η θυροξίνη πίνεται πρωί πρωί μόλις ξυπνήσουμε, με άδειο στομάχι, περίμενε μισή ώρα και μετά φάε και πιες ότι θέλεις. ΔΕΝ πίνουμε περισσότερη ποσότητα θυροξίνης από το κανονικό, για να αδυνατίσουμε. Μπορεί να τη βλέπεις σαν ένα αθώο άσπρο χαπάκι. Εν ορμόνη όμως, που επηρεάζει όλο σου το σώμα. Επίσης ΔΕΝ πίνουμε θυροξίνη για να αδυνατίσουμε, αν δεν μας την έχει δώσει ο γιατρός μας! Αντιλαβού; Επίσης να μεν βρίσκεις δικαιολογίες ότι έχεις χαμηλό μεταβολισμό. Τούτο θα το μάθεις μόνο αν κάμεις την ειδική εξέταση. Εμένα ο οργανισμός μου στο καθίσι (δηλαδή μόνο να τρώω, να πίνω και να κάθομαι) χρειάζεται 1800 θερμίδες την ημέρα! (με ρυθμισμένο θυρεοειδή, εννοείται).

Επίσης κάτι άλλο. Ιατρικές συμβουλές παίρνουμε μόνο από εξειδικευμένους γιατρούς. Μια διαιτολόγος μου είχε πει κάποτε ότι η θυροξίνη δεν κάμνει τίποτε, ότι περιπαίζουν μας, και ότι θέλουν να είμαστε πάντα ασθενείς για να μας έχουν οι φαρμακευτικές εταιρείες πελάτες. Μου είπε ότι η ίδια (τάχα εν υποθυρεοειδική - μετά που ανακάλυψα το ψέμα που είπε, αμφιβάλλω και για τούτο) κάμνει skype sessions με ένα γιατρό στην Αγγλία, και ότι της δίνει μια άλλη ορμόνη, την Τ4, η οποία δεν συνταγογραφείται στην Κύπρο. (Εν τω μεταξύ τούτος ο γιατρός ήταν πανάκριβος, όταν μου είπε τις χρεώσεις του, και ήθελε και καλά να δίνουμε την κάρτα για πληρωμή! Τέλεια απάτη!). Αρχικά την πίστεψα, ενθουσιάστηκα κλπ. Τα έλεγε πολύ ωραία. Μετά προβληματίστηκα: πώς γίνεται να μη δουλεύει, αφού εγώ είδα τόση βελτίωση; Πώς γίνεται ένα φάρμακο να κυκλοφορεί στην Αγγλία και όχι στην Κύπρο, αφού είμαστε όλοι στην ΕΕ; Μετά μίλησα με τη φαρμακοποιό μου, που άρχισε να γελά. "H θυροξίνη που πίννεις εν Τ4, κυρία pax! Απλά κυκλοφορεί με διαφορετικά ονόματα! Εμείς λέμεν την θυροξίνη (σσ. νατριούχος λεβοθυροξίνη), στην Ελλάδα κυκλοφορεί ως Τ4, και αλλού θα την έβρεις με 100 ονόματα. Αλλά η δραστική ουσία εν η Τ4! Και η κυρία διαιτολόγος περιπαίζει σε γιατί μάλλον πιάννει ποσοστά που τζείνον το γιατρό!". Γιαυτό αγαπημένες μου κορούδες, μην ψάχνετε για θαύματα. Και μην πιστεύετε κανέναν που θα σας τα τάξει, όπως τούτη η διαιτολόγος (όποια θέλει το όνομα της, e-mail me! Εννοείται ότι "καταγγέλλω" τους ανεύθυνους!). Η θυροξίνη εν ένα χαπούδι άσπρο, μιτσί, που το πίνεις το πρωί. Τζαι ξιχάννεις το μετά. Που τζιαμέ τζαι τζει, ναι, ο θυροειδής θέλει παρακολούθηση. Θέλει προσεκτική διατροφή, γυμναστική και επαγρύπνηση. 

Και τώρα το τελευταίο μου ευχάριστο. Είχα κάποιους όζους στον αριστερό μου λοβό. Ο ένας ήταν κάπως μεγάλος, αν μεγάλωνε κι άλλο ίσως να έπρεπε να βγάλω το θυρεοειδή  μου για προληπτικούς λόγους. Την τελευταία φορά που πήγα όμως για υπέρηχο, είχε μειωθεί στο μισό! Απίστευτο. Ρώτησα διάφορους (μια που δεν έχω πάει ακόμα στο γιατρό μου), τη λύση όμως μου την έδωσε η φαρμακοποιός μου. Στο διάστημα από τον προτελευταίο μου υπέρηχο μέχρι αυτό τον τελευταίο, υιοθέτησα γενικότερα πιο υγιεινές συνήθειες: προσπάθησα να τρώω γενικότερα πιο υγιεινά και να ασκούμαι συστηματικά (κάθε μήνα, τουλάχιστον δυο φορές τη βδομάδα). Όλη αυτή η κατάσταση είχε ως αποτέλεσμα να χάσω 7-8 κιλά, οπότε η δόση της θυροξίνης ανά κιλό σωματικού βάρους αυξήθηκε, οπότε και οι όζοι μειώθηκαν σε μέγεθος. :))) Τόσο απλό, τόσο αναπάντεχο. Τελικά όντως η υγιεινότερη διατροφή και η άσκηση κάνουν καλό στα πάντα, όχι μόνο στο πώς φαινόμαστε, αλλά και στην υγεία μας συνολικά.

Γι' αυτό σταμάτα τις δικαιολογίες στον εαυτό σου, κάμε τις εξετάσεις σου να δεις πού βρίσκεσαι, ράψε το στόμα σου και ξεκίνα γυμναστική. Αν θέλεις ψυχολογική υποστήριξη ή θέλεις να ρωτήσεις κάτι, pax is here. Άτε σε αφήνω, πρέπει να πάω για ποτό. Με low calories φυσικά.

7 σχόλια:

  1. Ανώνυμος5/9/13 00:22

    Μα τι κατατοπιστικό, γλαφυρό, χειμαρρώδες κείμενο έγραψες! Από την μία, χαίρομαι πολύ που βρήκες τον τρόπο να αντιμετωπίσεις το ζήτημα και τα κατάφερες. Από την άλλη, εξοργίζομαι με τους επαγγελματίες τσαρλατάνους που συνειδητά ψεύδονται και θησαυρίζουν εις βάρος των ασθενών τους.

    Να μού επιτρέψεις μια διόρθωση: αν δεν κάνω λάθος, στα Ελληνικά η λέξη είναι "θυρεοειδής" (> "υποθυρεοειδισμός"), ενώ στα Αγγλικά είναι "thyroid".

    http://www.thefreedictionary.com/thyroid

    Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Π. μου το ξέρω! Η απλοποίηση του φωνηεντικού συμπλέγματος ήταν συνειδητή επιλογή! Παρ' όλ' αυτά, ευχαριστώ για το σχόλιο και εννοείται ότι το έχω αλλάξει. :)

    Είχα έμπνευση εχτές και μια που μου ήρθε, είπα να τα γράψω! :Ρ Κι εγώ εκνευρίζομαι με τους τσαρλατάνους. Εν πολλά σοβαρά πράματα τούτα, δεν παίζουμε! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ωραία ενημέρωση.
    Καλά έκανες και την έγραψες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευχαριστώ Νεράιδα! Μακάρι να βοηθήσει έστω και μια κοπέλα, θα είμαι πολύ χαρούμενη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος10/11/13 17:33

    Pax μου θα ήθελα να σε ρωτήσω κάτι και εγώ. Έχω όζο στο θυρεοειδή αρκετά μεγάλο 4 εκ. Παλιά ήπια θυροξίνη, μικρή ποσότητα βέβαια αλλά δεν μειώθηκε αντιθέτως μεγάλωσε ο όζος. Δεν είναι κακοήθεις αλλά επίσης από πέρσι εως φέτος μεγάλωσε και άλλο. Δεν έχω πρόβλημα με τα κιλά μου είμαι 1.65 και 54 κιλά. Τώρα μου είπαν ότι πρέπει να τον αφαιρέσω και η αφαίρεση μπορεί να σημαίνει αύξηση κιλών διάβασα. Ενημερώθηκες εσύ για κάτι τέτοιο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αμαδρυάδα μου καλωσόρισες,

    Όταν λες έπινες παλιά θυροξίνη, την είχες σταματήσει μετά;

    Εγώ δεν έχω βγάλει ακόμα το θυροειδή μου γιατί δεν είναι ανάγκη. Ξέρω 2 κοπέλες που τον έχουν βγάλει, και το βάρος τους είναι το ίδιο. Απλά επειδή δεν ξέρω περισσότερες λεπτομέρειες από πρώτο χέρι, προτιμώ να μη σου πω κάτι και να μην ισχύει. Έγραψα μόνο την προσωπική μου εμπειρία.

    Να μη φοβάσαι και όλα καλά θα πάνε! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος13/11/13 10:14

    Καλώς σε βρήκα Pax μου. Έπινα θυροξίνη με στόχο να μικράνει ο όζος αλλά τελικά δεν βοήθησε.

    Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
    Καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή